Åker man till Kreta på ferie, så vill man kanske se sig omkring som omväxling till bad och sol. Kroppen behöver ju lite vila då och då.
Många följer med på en utflykt anordnad av researrangören, andra hyr en bil eller mc och upplever Kreta på egen hand.
Eftersom jag under mina besök på ön kört rätt mycket bil, tänkte jag skriva ned några små men användbara råd för den som tänker köra själv.

Uthyrningsfirmor är det många av och det kan löna sig att undersöka priser och vad som ingår i priset beträffande t ex försäkring och fria kilometer.
Kontrollera fordonet och hur mycket bensin som finns i tanken före avfärd.


Även om Grekland ligger högt upp i olycksstatistiken är det relativt säkert att köra härnere och man lär sig snabbt grekernas körteknik.
Vägarna på Kreta har förbättrats avsevärt de senaste 10 åren. De stora vägarna på norra (the National road) och södra delen och även de som korsar
ön är asfalterade och håller bra standard. Det är ofta på dessa vägar som de flesta turister färdas.
Vill man ge sig ut på lite mer äventyrliga och smala vägar så finns naturligtvis dessa… i massor, framför allt om du ger dig iväg upp i bergen och vill besöka lite mindre och avlägsna byar.


Grekerna kör, som de flesta sydlänningar, aggressivt och vill fort fram. Tålamod finns det inte så mycket av. Var med andra ord uppmärksam och kör defensivt och kontrollera backspeglarna ofta.
Använd vid fri sikt ”extrafilen” för att släppa fram bakomvarande bilister som annars blir ”grekiskt” upphetsade med allt vad det innebär. Här gäller inte det vanliga siga siga ( ta det lugnt) som annars grekerna använder så ofta.
Använd dock aldrig  "extrafilen" i kurvor och svängar, då det inte är ovanligt, att någon parkerat där eller använder den som gångbana.
Använd tutan (hornet) mycket och ofta, när ni kör på krokiga och smala vägar. Kretensarna kör ofta mitt i vägen och det gäller att göra dem uppmärksamma på mötande trafik med hjälp av ett antal signaler.
Eftersom dessa vägar är så krokiga blir aldrig hastigheten hög och alla hinner komma in på sin väghalva i tid.

 

 

Var uppmärksam på får och getter, som ofta rör sig i närheten av eller på vägen, speciellt uppe i bergen, där man t o m lägger ut mat i vägkanten.
Stanna bilen, om ni möter en fårherde med sin hjord på vägen och låt dem passera, före ni kör vidare. Detta är god sed på Kreta.

Var uppmärksam på de stenar, som ofta lägges ut på vägen på våren för att markera att vägkanten är svag eller har underminerats av vinterns regn eller vårens smältvatten.
Stenarna gäller som varningsskyltar kan man säga och man tager vad man haver.
Efter vinterns regn och snö är många vägar skadade eller förstörda, vilket torde innebära att det kommer att finnas många ”stenmarkeringar”.
Naturligtvis förekommer det också sten, som fallit ned från bergssidorna, men de brukar städas undan rätt fort.

Använd och ha alltid med en bra och ny karta, om ni skall ut på okända vägar.
Skyltning av vägarna kan det vara si och så med. Det svåra är att läsa dem, eftersom de ofta är genomborrade med kulhål från kretensarnas skjutvapen. Finns det inget vilt att skjuta på, ja då tar man en vägskylt istället. Man tager vad man haver igen.


Jag har tidigare varnat för polisens ökade aktivitet efter att den grekiska regeringen lovat att ta krafttag för att minska olycksstatistiken.
Alltså håll hastighetsgränserna, använd säkerhetsbälten och mc-hjälmar (obs på huvudet inte som grekerna på armbågen) och som förare drick ingen sprit.
Grekerna parkerar lite hur som helst och lite var som helst men som sagt polis och parkeringsvakter har blivit flitiga de senaste åren och böterna är dryga.  Om du lyckas hitta en "parkeringsplats" i exempelvis Chania, kontrollera att du verkligen får parkera där. Oftast går det snabbare att bussen eller en taxi från hotellet in till stan. Att leta parkeringsplats kan ta rätt lång tid och roligare kan man ju ha, eller hur?
Tidigare kunde man som turist klara sig undan böter, men det är inte så enkelt längre. Jag läste nånstans, att man skämtar om det här bland grekerna, som menar att man fortfarande finansierar de olympiska spelen med hjälp av alla böter.

Grekerna är ofta klädda i mörka kläder, särskilt vintertid, och kan vara svåra att upptäcka som gångtrafikanter. Bilar kör rätt ofta med defekt belysning och traktorer, särskilt vid olivskörden på senhösten, helt utan belysning,  så var beredd.

Det är inte så ofta det regnar på Kreta under turistsäsongen men när det gör det så regnar det för det mesta häftigt och med mycket vatten på vägar och gator.
Dessa blir väldigt hala, nästan som is, så ta det försiktigt i regnväder.

Varningsskyltar och trafikljus finns ju naturligtvis men hur de efterleves är nog lite skämtsamt en gåta för många turister.
Grekerna har ju aldrig varit så mycket för förbudslagar (som vi i Sverige nog är världsbäst på) utan man gör lite som man tycker.
Lite skämtsamt så fungerar ett orange stoppljus som en uppmaning att öka farten för annars måste man stanna.
Rött ljus betyder ta det lite försiktigt när du kör över och stoppskylten ungefär detsamma.
Skylt för omkörning förbjuden; ta det lite försiktigt, när du kör om.
Dubbla vita linjer; tja du får inte köra på andra sidan linjerna med hela bilen, någon del måste vara på rätt sida osv, osv.

Sist men inte minst; om du kör i öppen bil eller på mc, glöm inte att använda solskyddskräm.
Man känner inte värmen, när man kör men den kommer som en otrevlig överraskning lite senare var så säker.
Jag tror att de flesta turistolyckor sker med mc och mopeder(knallert). Det är lätt att köra omkull och med bara ben och armar skrapar man lätt upp otäcka sår.

Lämna tillbaka fordonet med samma mängd bensin, som när du fick det.

Det blev många råd det här men jag tror att de kan vara bra att ha med sig.
Naturligtvis skall detta inte skrämma Er från att hyra en bil eller mc tvärtom.
Man kommer snabbt in i den grekiska trafikrytmen och det finns så mycket fantastiskt att upptäcka och uppleva på Kreta. Under alla de år jag varit i Grekland och på Kreta har jag endast sett ett fåtal allvarliga olyckor och dem har vi ju i Skandinavien också.
Uppmärksamhet, omdöme, defensiv körning och ett gott humör så går turen fint och utan problem.

Slutligen en prislista vad det kan kosta att bryta mot trafikregler i Grekland:

Take a look at the new fines and consider whether is would be cheaper to sell your car and use a bus or taxi...

  • Vehicle with no number plates: up to 5300 €
  • Going through red lights: 700€
  • Not stopping at a STOP sign: 700€
  • Crossing a double white line: 700€
  • Illegal parking on the national road: 700 €
  • Driver not wearing a safety belt: 350€
  • Passengers not wearing a safety belt: 350€ each. If the driver is wearing his, he pays 80 € for not making his passengers obey the law.
  • Motorbike driver not wearing a helmet: 350€
  • Motorbike passenger not wearing a helmet: 350€. If the driver is wearing his, he pays 80 € for not making his passenger obey the law.
  • Vehicle with no MOT: 400€
  • Driver talking on his mobile phone: 100€. You are only allowed to talk on your mobile using Bluetooth.
  • Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€

Ta en på Yannis länk Explorecrete: FFFhttp://www.explorecrete.com/various/crete-driving.htmEEE
God tur och ta det siga siga!